Een lid getuigt…(2)

Print Friendly, PDF & Email
images

Vrijdag 10 april begon zoals iedere dag, maar daar zou vlug verandering in komen. Normaal zat ik in Egypte met veel Pelagasten en grieten op duikreis. Maar wegens de Corona virus natuurlijk afgelast, gelukkig maar achteraf gezien.

In de namiddag bestel ik de clienten in onze winkel. Kort na de middag komt Philippe, 55 jaar, winkelen. Aan de kassa zakt hij plots in elkaar. Na een direkte kontrole => geen pols. 

Gelukkig had ik de app 112.be op mijn iPhone geïnstalleerd. Bijzonder praktisch want in paniekmomenten weet je niet of je 900, 100, 101, 106 of 112 moet bellen. Zij begeleiden u heel goed.

Ik ben dan direct met hartmassage gestart. Na een tiental minuten is de ziekenwagen van de Brandweer Eeklo gearriveerd.  En een paar minuten later de mug van het AZ Alma. Terwijl ze al hun materiaal uitpakten kreeg ik de opdracht om verder te reanimeren.

Volgens deze mensen was ik zeer goed bezig en dus verder gedaan tot ze de eerste electroshock konden toedienen. Dit hebben ze tot drie maal toe moeten herhalen vooraleer de patient begon te reageren.

Nadien is hij overgebracht naar het UZ Gent, waar een defibrillator is ingeplant. Ondertussen is hij gezond en wel terug thuis, wel met een pijnlijke borstkas.

Zowel van de mugarts of van de dokters in het AZ heb ik meermaals felicitaties gekregen voor mijn vlug en correct optreden, want het is zo belangrijk om onmiddellijk met hartmassage te starten.

Een paar dagen nadien kwam zijn vrouw met een groot boeket bloemen om mij te bedanken. Ik zei haar dat ze niet mij maar Armand en Gina moest bedanken. Want door hen heb ik op de juiste manier leren reageren.

Bij ons in de duikschool wordt dikwijls de nadruk op veiligheid, redding en hulp bij duikongevallen gelegt. Laat ons hopen dat wij dit nooit zullen nodig hebben. 

Zo zie je maar dat deze kennis ook in het dagelijks leven goed van pas kan komen !

Luc Latomme

Deel met je vrienden

Dit bericht heeft 1 reactie

Een reactie achterlaten